Svar: Opstart af mad i Thailand
25. januar 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Emilie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder dejligt med barselsferie i Thailand, der er sandsynligvis en del højere grader end i DK, hvor de lige nu varsler minus 11 grader om natten, og det har sneet flere steder... :)
Det er godt, at du havde taget lidt babygrød med hjemmefra, så du kunne give dette til din dreng. Det er vigtigt, at du laver grøden på vand, som du køber på flaske. Du bør IKKE lave det med vand fra hanen, når I er i Thailand, og alt vand skal koges, så jeg håber, at du har en rejse el-koger med...:)
Det lyder som om, at I har ramt det rette starttidspunkt. Han lyder interesseret og parat, han holder hovedet selv, drejer hovedet bevidst efter skeen og åbner glad munden, når I nærmer jer med skemaden - og han lyder til at spise fint, og også som om, at hans mave fungerer naturligt. Det er rigtig fint, I må derfor gerne fortsætte med skemad en gang dagligt.
Du bør dog ikke tilbyde han for store portioner, og det kan være en god idé at holde lidt igen, så han ikke spiser mere end ½-¾ dl. grød eller mos. Hvis han virker meget sulten og til let at kunne spise 1 dl. eller mere, så vil det være bedre, at du give ham ½ dl. to gange dagligt. Det sikrer plads i maven til mælken, og sikrer at maven ikke pludselig går i stå...
Hvis du løber tør for medbragt babygrød eller mos, så må du kikke lokalt. Du skal lede efter produkter beregnet til babyer på 4 mdr, og du må også gerne købe babymos på glas, hvis du kan finde det lokalt. Vælg en af de større babymadsproducenter og tjek at "klikmekanismen i låget" fungerer, så du sikrer dig, at glassene ikke har været åbnet. Hvis der er køleskab på værelset/i lejligheden, kan I opbevare et åbent glas der ... Så længe han kun får en gang dagligt, vil det være rigtig fint med grød, men hvis du begynder at tilbyde ham to gange dagligt, vil det være fint med lidt grød til frokost og lidt grøntsagsmos til aften... Naturligvis afhængig af, hvor længe I regner med at blive i Thailand, og hvornår I er på vej hjem igen :)
Det er rigtig godt, at du lægger ham hyppigere til brystet, så du sikrer ham ekstra væske. Det er helt naturligt, at han melder sig selv, både når han er tørstig og når han er sulten, så du skal endelig følge hans behov. Mælken regulerer sig naturligt og tilbyder ham den variation af næringstoffer, som han har behov for, så hvis blot du lægger ham til, når han søger dig, så får han hvad han har behov for - og som du skriver, vil han naturligt være mere tørstig, når det er varmt :)
Du skal dog også være opmærksom på, at han om dagen nu er så gammel, at han følger mere og mere med i, hvad der sker omkring jer, og at han derfor godt kan lade sig forstyrre, når han spiser. Det kan være mere spændende at kikke på, hvad der sker omkrig jer, end at spise og det kan derfor gøre, at han måske ikke altid spiser helt nok ved brystet om dagen, hvorfor han så naturligt vil søge det om natten. Når du ammer ham, vil han godt kunne slippe, smile til dig, tage fat og die lidt igen, atter slippe og pludre med dig, tage fat og atter die lidt, og så sker der noget omkring jer, og han kikker efter det - og stopper så med at spise. Derfor er det vigtigt, at du hjælper ham med at holde koncentrationen og spise effektivt om dagen, så hans mælke-/væskebehov bliver tilstrækkeligt dækket :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og fortsat rigtig god ferie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske